חיפוש

משימה ראשונה

הקדמה

הקדמה

שוב שלום לכם!

הגעתם למקום הנכון – המקום שבו אתם מתחילים לחקור את תחום האנרגיה הפוטו-וולטאית. אל תדאגו, אנחנו נלווה אתכם צעד צעד, עד שתהפכו בסופו של דבר למומחים בתחום.

אנחנו מתחילים עם משימות פשוטות יחסית. לחצו על שם הצוות שלכם, עקבו אחר ההנחיות, וענו על השאלות בדף הדיווח (כל צוות בנפרד על דף משלו).

מוכנים? צאו לדרך!

בחירת צוות

בחירת צוות

התחילו לחקור

שלב א' »

לפעילות זו תידרשו להשתמש בערכת המדידה שקיבלתם מהמורה.

הערכה כוללת:

  • פאנל סולארי פוטו-וולטאי
  • נורת לד (E.D)


עקבו אחר ההנחיות לביצוע המדידות, וענו על השאלות בדף הדיווח.

  1. כשאתם בתוך הכיתה, הניחו את הפאנל הסולארי אופקית על השולחן כשהוא פונה כלפי מעלה, וחברו אליו את נורת הלד. הנורה אמורה לקבל מתח חשמלי מהפאנל הסולארי המקבל אור מהמנורות בכיתה. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  2. כסו באמצעות כף היד כמחצית מהפאנל הסולארי, כך שהאור יגיע רק לחצי שנותר חשוף. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  3. כסו את כל שטח הפאנל הסולארי באמצעות נייר טישו. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  4. האירו באמצעות פנס הטלפון שלכם את הפאנל הסולארי. מהי עוצמת ההארה של הנורה?

שלב ב' »

  1. העבירו את ערכת המדידה אל מחוץ לכיתה – עדיף למקום החשוף לשמש ישירה, אך במידת הצורך (למשל במקרה של גשם) תוכלו להתמקם מתחת לסככה חיצונית. הניחו את הפאנל הסולארי אופקית כשהוא פונה כלפי מעלה, וחברו אליו את נורת הלד. מהי עוצמת ההארה של הנורה? (כסו במידת הצורך את הנורה עם כפות ידיכם, כדי שתוכלו לראות את האור הנפלט ממנה)
  2. כסו באמצעות כף היד כמחצית מהפאנל הסולארי, כך שהאור יגיע רק לחצי שנותר חשוף. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  3. כסו את כל שטח הפאנל הסולארי באמצעות נייר טישו. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  4. האירו באמצעות פנס הטלפון שלכם את הפאנל הסולארי. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  5. הטו את הפאנל בהדרגה לכיוון השמש, ואז אל הכיוון המנוגד, לסירוגין (אם אין שמש בזמן המדידות, בצעו זאת מול פנס המקובע לנקודה כלשהי). תארו במילים שלכם: כיצד הטיית הפאנל הסולארי משפיעה על עוצמת ההארה. האם אתם רואים שינוי משמעותי?

התחילו לחקור

שלב א' »

לפעילות זו תידרשו להשתמש בערכת המדידה שקיבלתם מהמורה.

הערכה כוללת:

  • פאנל סולארי פוטו-וולטאי
  • נורת לד (E.D)


עקבו אחר ההנחיות לביצוע המדידות, וענו על השאלות בדף הדיווח.

  1. כשאתם בתוך הכיתה, הניחו את הפאנל הסולארי אופקית על השולחן כשהוא פונה כלפי מעלה, וחברו אליו את נורת הלד. הנורה אמורה לקבל מתח חשמלי מהפאנל הסולארי המקבל אור מהמנורות בכיתה. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  2. כסו באמצעות כף היד כמחצית מהפאנל הסולארי, כך שהאור יגיע רק לחצי שנותר חשוף. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  3. כסו את כל שטח הפאנל הסולארי באמצעות נייר טישו. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  4. האירו באמצעות פנס הטלפון שלכם את הפאנל הסולארי. מהי עוצמת ההארה של הנורה?

שלב ב' »

  1. העבירו את ערכת המדידה אל מחוץ לכיתה – עדיף למקום החשוף לשמש ישירה, אך במידת הצורך (למשל במקרה של גשם) תוכלו להתמקם מתחת לסככה חיצונית. הניחו את הפאנל הסולארי אופקית כשהוא פונה כלפי מעלה, וחברו אליו את נורת הלד. מהי עוצמת ההארה של הנורה? (כסו במידת הצורך את הנורה עם כפות ידיכם, כדי שתוכלו לראות את האור הנפלט ממנה)
  2. כסו באמצעות כף היד כמחצית מהפאנל הסולארי, כך שהאור יגיע רק לחצי שנותר חשוף. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  3. כסו את כל שטח הפאנל הסולארי באמצעות נייר טישו. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  4. האירו באמצעות פנס הטלפון שלכם את הפאנל הסולארי. מהי עוצמת ההארה של הנורה?
  5. הטו את הפאנל בהדרגה לכיוון השמש, ואז אל הכיוון המנוגד, לסירוגין (אם אין שמש בזמן המדידות, בצעו זאת מול פנס המקובע לנקודה כלשהי). תארו במילים שלכם: כיצד הטיית הפאנל הסולארי משפיעה על עוצמת ההארה. האם אתם רואים שינוי משמעותי?

התחילו לחקור

שלב א' »

תחנת הכוח ביישוב כמהין היא אחת מהתחנות הסולאריות הרבות בנגב אשר מבוססות על תאים סולאריים, שנקראים גם תאים פוטו-וולטאים (באנגלית: photo-voltaic cells).

צפו בסרטון הבא אשר מתאר את הקמת תחנה זו:

לאחר הצפייה בסרטון ענו על השאלות הבאות בדף הדיווח:

 

  1. כמה פאנלים סולאריים, כלומר לוחות שעליהם תאים פוטו-וולטאים, יש בתחנה זו?
  2. המתקן הטכנולוגי אשר מאפשר לעקוב אחר אור השמש ולהזיז את הלוחות הסולאריים בהתאם נקרא "טראקר" (tracker). כמה טראקרים יש בתחנה זו?
  3. מהו הספק ייצור החשמל של תחנה זו (ביחידות מגה-וואט)?
  4. תחנת אורות רבין אשר נמצאת בחדרה מייצרת חשמל בהספק 2,590 מגה-וואט. כמה תחנות פוטו-וולטאיות כמו זו שביישוב כמהין יש להקים כדי להגיע להספק זה? אם התוצאה אינה יוצאת מספר שלם, עגלו אותה למספר השלם הקרוב ביותר.

שלב ב' »

  • פתחו את המפה הבאה, המציגה מקורות אנרגיה שונים ברחבי העולם: לחצו כאן.
  • הביטו על סרגל סוגי תחנות הכוח (רוח, פחם, סולארי וכו'). במידת הצורך, הורידו או הוסיפו סימונים כך שרק "סולארי" יישאר מסומן.
  • לאחר מכן, לחצו על אייקון זכוכית המגדלת, והקלידו בשורת החיפוש את שמה של תחנת "קטורה סאן" – גם היא תחנה סולארית הנמצאת בנגב.

ענו על השאלות הבאות בדף הדיווח. הסתמכו בתשובותיכם על המידע שתאספו מהמפה:

  1. מהו הסְפק הייצור של תחנה זו (ביחידות מגה-וואט)?
  2. על פי המידע באתר חברת החשמל, הצריכה השנתית הממוצעת של משפחה היא 8,000 קילו-וואט-שעה, כלומר 8 מגה-וואט-שעה.
    אם נניח שבממוצע משפחה עושה שימוש בחשמל 12 שעות ביממה, ואנו יודעים כי יש בשנה 365 ימים, הצריכה של משפחה ממוצעת היא בקירוב 0.002 מגה-וואט:

    השתמשו בתשובה שגיליתם בשאלה על הספק הייצור של התחנה וענו: לכמה משפחות ממוצעות הצורכות 0.002 מגה-וואט, יכולה תחנת קטורה סאן – שההספק שלה הוא 4.9 מגה-וואט – לספק חשמל?
  •  

שלב ג' »

צפו בסרטון הבא, הכולל הסבר על תאים פוטו-וולטאיים. שימו לב כי בעת הצפייה אינכם מתבקשים להתעמק בהסבר המדעי-טכנולוגי, אלא רק להכירו בקווים כלליים. במידת הצורך, הפעילו את התרגום לעברית.

הסתמכו על המידע המופיע בסרטון כדי לענות על השאלות הבאות בדף הדיווח:

  1. כמה מתח מספק תא פוטו-וולטאי אחד (ביחידות של וולט)?
  2. עבור תא פוטו-וולטאי מסחרי, מהי הנצילות באחוזים? כלומר כמה מכמות האור שמגיעה אל התא אכן הופכת לחשמל?
  3. על איזה חומר יסוד מבוססים הלוחות הפוטו-וולטאים שבסרטון?

התחילו לחקור

שלב א' »

תחנת הכוח ביישוב כמהין היא אחת מהתחנות הסולאריות הרבות בנגב אשר מבוססות על תאים סולאריים, שנקראים גם תאים פוטו-וולטאים (באנגלית: photo-voltaic cells).

צפו בסרטון הבא אשר מתאר את הקמת תחנה זו:

לאחר הצפייה בסרטון ענו על השאלות הבאות בדף הדיווח:

  1. מהו גודל האתר (ביחידות של דונם)?
  2. גודל מגרש כדורגל הוא בערך 1.3 דונם. כמה מגרשי כדורגל אפשר להכניס בשטח תחנה זו? אם התוצאה אינה יוצאת מספר שלם, עגלו אותה למספר השלם הקרוב ביותר.
  3. אילו מהמאפיינים הבאים של אזור הנגב בישראל הובילו לבחירה למקם בו תחנות המבוססות על תאים פוטו-וולטאים? (סמנו את כל התשובות הנכונות)
    1. שטחים רבים לא בנויים
    2. תאורת שמש חזקה
    3. טמפרטורה יחסית נמוכה בלילה
    4. מיעוט של מקורות מים
  4. תחנת כוח עלולה לפגוע בסביבה. סמנו ליד כל סעיף ברשימה הבאה, האם לדעתכם הוא עלול להיפגע מקיומה של תחנת כוח פוטו-וולטאית? (סמנו את כל התשובות הנכונות)
    1. שטחי מחייה של בעלי חיים
    2. שטחי חקלאות
    3. שקט
    4. זיהום אוויר

שלב ב' »

  • פתחו את המפה הבאה, המציגה מקורות אנרגיה שונים ברחבי העולם: לחצו כאן.
  • הביטו על סרגל סוגי תחנות הכוח (רוח, פחם, סולארי וכו'). במידת הצורך, הורידו או הוסיפו סימונים כך שרק "סולארי" יישאר מסומן.
  • חפשו במפה את מדינת ישראל והתמקדו בה.

ענו על השאלות הבאות בדף הדיווח. הסתמכו בתשובותיכם על המידע שתאספו מהמפה:

  1. ניתן לראות כי במדינת ישראל ישנן מספר תחנות סולאריות, רובן באזור הנגב. איזו תחנה פוטו-וולטאית היא הקרובה ביותר לבית הספר שלכם?
  2. כמה תחנות סולאריות קיימות במדינת ישראל לפי המפה? לשם השוואה, כמה תחנות כוח פחמיות קיימות במדינת ישראל?

שלב ג' »

צפו בסרטון הבא (במידת הצורך, הפעילו את התרגום לעברית):

הסתמכו על המידע המופיע בסרטון כדי לענות על השאלות הבאות בדף הדיווח:

  1. אילו גורמים סביבתיים משפיעים על כמות החשמל שמייצר תא פוטו-וולטאי? (סמנו את כל התשובות הנכונות)
    1. אורך היום ואורך הלילה
    2. רוח
    3. זווית השמש בשמיים
    4. עננים
    5. טמפרטורה
  2. כמה שנים יכול להחזיק תא פוטו-וולטאי?

אודות

"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".

שותפים לדרך

אודות

"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".

שותפים לדרך

דילוג לתוכן