90 דק' (שיעור כפול)
תחנות כוח, משאבים, הספק, השפעה סביבתית
השוואה, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, עבודה בקבוצה
שיעור זה מהווה סיכום לנושא ייצור חשמל בעזרת תחנות כוח שונות, ומתייחס לתחנות כוח מסוג: גז, הידרואלקטרית, טורבינת רוח, תרמו-סולארית ופוטו-וולטאית. השיעור מתמקד בשיקולים הכוללים לבניית תחנות הכוח מהסוגים השונים: התאמה למקום ולצורך, הספק, השפעה סביבתית וחברתית. לכך נוסף שיקול שבו לא דנו עד כה – השיקול הכלכלי.
השיעור בנוי סביב משחק שולחן, שבמהלכו התלמידים יידרשו לבחור היכן להקים סוגים שונים של תחנות כוח, כאשר בידיהם משאבים מוגבלים.
בשיעור קבוצות של תלמידים ישחקו במשחק, ויידרשו לקבל החלטות ענייניות כדי לנצח. בסוף השיעור התלמידים ידונו בקצרה בנקודות הדמיון והשוני בין המשחק לעולם האמיתי.
הסבירו לתלמידים שבשיעור זה הם ישחקו במשחק לוח שבו עליהם לקבל החלטות לגבי איזה תחנת כוח מתאימה למקומות שונים בארץ. ספרו לתלמידים כמה זמן יהיה להם לשחק (הזמן המומלץ הוא 40 דקות בשיעור זה)
הציגו לתלמידים את הוראות המשחק המפורטות במצגת. בנוסף, בכל קופסת משחק ישנו דף הוראות שיוכלו להעזר בו.
הזכירו לתלמידים את המושגים העיקריים הבאים:
הסבירו לתלמידים את המושגים העיקריים הבאים:
להלן מידע נוסף על הדומה והשונה בין המשחק לבין המציאות. תוכלו לערוך דיון פתוח עם התלמידים על הנקודות הללו, או לחלופין להפיק מכאן היגדים נוספים שהתלמידים יצטרכו לענות עליהם.
כיצד המשחק שונה מהמציאות:
כיצד המשחק דומה למציאות:
להלן מידע נוסף על הדומה והשונה בין המשחק לבין המציאות. תוכלו לערוך דיון פתוח עם התלמידים על הנקודות הללו, או לחלופין להפיק מכאן היגדים נוספים שהתלמידים יצטרכו לענות עליהם.
כיצד המשחק שונה מהמציאות:
כיצד המשחק דומה למציאות:
מטרת הפעילות: רפלקציה של התלמידים על הנושאים שלמדו במהלך התוכנית, על ידי השוואה בין המשחק לבין העולם האמיתי.
הכינו פאדלט לכיתה, שבו התלמידים יתנו הסבר במשפט או שניים על היגד שנאמר בכיתה. על כל אחד מהתלמידים לבחור אחד מההיגדים ולהסביר מה דומה ומה שונה.
האם זה דומה או שונה מהמשחק?
האם זה דומה או שונה מהמשחק?
למשל:
האם זה דומה או שונה מהמשחק?
"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".
"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".