180 דק' (שני שיעורים כפולים)
אנרגיה, חשמל, תא פוטו-וולטאי, אנרגיה סולארית, הספק / תפוקה
עבודה עצמית, עבודת צוות, ביצוע מדידות, השוואה, ראייה מערכתית, חשיבה תהליכית, קריאת מפה, יצירת מצגת, מדידה
בשני השיעורים הראשונים התלמידים הבינו את הצורך באנרגיה, ולמדו על דלק המאובנים כמקור האנרגיה הנפוץ ביותר כיום המשמש לייצור חשמל. בשיעור השלישי התלמידים התנסו בחקר בקבוצות, וכך נחשפו לטכנולוגיות שונות בתחום האנרגיה הירוקה.
בשני השיעורים הקרובים התלמידים ממשיכים לחקור בקבוצות. הפעם, כל הקבוצות יחקרו את אותו הנושא – אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית. החקר יהיה ארוך יותר ומעמיק יותר לעומת התנסות החקר הראשונה שעשו. גם כאן התלמידים יידרשו לעבוד באופן עצמאי (כאמור, בקבוצות) ולעקוב אחר ההנחיות באתר. בגמר פעילות החקר (סוף השיעור הכפול השני של החקר), כל קבוצה מכינה מצגת מסכמת שאותה תגיש למורה כמטלת סיכום לפעילות.
כנסו את התלמידים במליאה לפתיחה קצרה של השיעור, שלאחריה הם יחלו את עבודת החקר בקבוצות לאורך כל אחד משני השיעורים הכפולים (סה"כ 4 שעות חקר בקבוצות).
הסבירו לתלמידים:
בשיעור הקודם ביצעתם חקר של 4 טכנולוגיות שונות לייצור אנרגיה בשיטות "ירוקות". ראינו כי יש יתרונות רבים לשימוש בטכנולוגיות כאלה על פני ייצור חשמל באמצעות דלק מאובנים. בשני השיעורים הקרובים אתם תחקרו טכנולוגיה נוספת – ייצור חשמל באמצעות תאים פוטו-וולטאיים.


פעילות החקר מתבצעת בקבוצות עבודה לאורך זמן רב יחסית (2 שיעורים כפולים), ומתבססת בעיקר על עבודה עצמית של התלמידים על פי הנחיות שהם מקבלים באתר האינטרנט של התכנית. בהתאם לכך, עיקר תפקידו של המורה במהלך הפעילות אינו בלימוד והעברת הידע לתלמידים. במקום זאת, על המורה להנחות את התלמידים ולספק להם את התנאים האופטימליים ללמידה, תוך מתן תשומת לב מיוחדת בנקודות מסויימות ולתלמידים הזקוקים לכך באופן מיוחד.
במהלך פעילות החקר, המורה נמצא בתהליך של למידה – יחד עם התלמידים. לא מצופה מהמורה לדעת מראש את התשובות לכל השאלות שבפעילות החקר.
ישנם כמה היבטים שכדאי לשים לב אליהם במהלך עבודת התלמידים:
הפעילות תוכננה כך שבכל שיעור כפול ניתן יהיה לבצע 2 משימות. מובן כי משך הזמן המדויק שיידרש למילוי המשימות על ידי קבוצה מסויימת תלוי בתלמידים עצמם ובגורמים נוספים. היכולת של התלמידים לחלק את העבודה בצורה נכונה ולעמוד בזמנים מהווה מטרה בפני עצמה כחלק מתהליך הלמידה שלהם ומהמיומנויות שהם רוכשים במהלך התכנית. יחד עם זאת, על מנת לאפשר למידה מיטבית של התלמידים וכדי למנוע מהם תחושת תסכול, על המורה לשים לב לקצב ההתקדמות של הקבוצות השונות ולכוון אותן בהתאם.
זוהי חלוקת הזמנים המומלצת:
אתר האינטרנט של התכנית מכיל הנחיות מפורטות עבור פעילות החקר. ההנחיות פונות ישירות לתלמידים ומלוות אותם "יד ביד" לאורך השלבים השונים של הפעילות. כדאי לתת לתלמידים את ההזדמנות להתמודד עם ההנחיות ולהתנסות בלמידה עצמית וקבוצתית, כחלק מהמיומנויות שהם רוכשים בתכנית זו. במידה ועולים קשיים, רצוי לסייע באופן נקודתי לתלמיד או לקבוצה המבקשים עזרה. רצוי להימנע מעצירה של עבודת כלל התלמידים וכינוסם במליאה ללימוד פרונטלי – אלא אם הדבר דרוש לצורך המשך תקין של הפעילות. גישה זו מאפשרת לתת תשומת לב היכן שהיא הכי נדרשת, תוך יצירת אווירה של עצמאות ולקיחת אחריות על ידי התלמידים.
העבודה הקבוצתית והשינוי בתפקיד המורה במהלך הפעילות מאפשרים ביצוע הערכה מעצבת לצד ההערכה המסכמת המסורתית.
לעומת זאת, דפי הדיווח מיועדים לאיסוף תשובות התלמידים כתמיכה בתהליך הלימוד לקראת הסיכום במצגת. רוב התשובות בדפים אלה "פשוטות" יחסית. לכן, רצוי שלא להעריך את דפי הדיווח ישירות על ידי מתן ציון. אם רוצים בכל זאת להעריכם, רצוי להתמקד בחלק של השאלות המסכמות (במשימות 2 ו-3), שהן שאלות חשיבה יותר מעמיקות.
"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".
"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".