90 דק' (שיעור כפול)
אנרגיה, חשמל, אנרגיה סולארית, אנרגיה תרמו-סולארית, טורבינת רוח, הספק / תפוקה
עבודה עצמית, עבודת צוות, ביצוע מדידות, השוואה, ראייה מערכתית, חשיבה תהליכית
בשני השיעורים הראשונים התלמידים הבינו את הצורך באנרגיה, ולמדו על דלק המאובנים כמקור האנרגיה הנפוץ ביותר כיום המשמש לייצור חשמל.
בשיעור הקרוב (וגם בשני השיעורים שאחריו) התלמידים הופכים לחוקרים בתחום האנרגיה. הם עובדים בקבוצות, כאשר כל קבוצה אחראית על חקר של טכנולוגיה מסוימת לייצור חשמל ממקור אנרגיה מתחדש. בסך הכל הכיתה תחקור 4 טכנולוגיות שונות. התלמידים יידרשו לעבוד באופן עצמאי (כאמור, בקבוצות) ולעקוב אחר ההנחיות באתר.
דונו עם התלמידים בנקודות העיקריות אשר עלו בשני השיעורים הקודמים אודות גז טבעי ודלק מאובנים. דיון מסכם זה יספק לתלמידים את הרקע והמוטיבציה לשימוש במשאבים אחרים לייצור חשמל. לאחר הסיכום (כ-15 דקות), התחילו את פעילות החקר (על פי ההנחיות שבהמשך), אשר תימשך עד לסוף השיעור.
תשובות:
הסבירו לתלמידים:
בשיעורים הקודמים ראינו שיחד עם הגידול באוכלוסייה, צריכת האנרגיה שלנו הולכת וגדלה עם השנים, בישראל ובעולם כולו. אמנםשיטות ייצור החשמל מדלק מאובנים הולכות ומתייעלות, אך עדיין יש לשימוש בדלק מאובנים לא מעט חסרונות: הם גורמים לזיהום סביבתי נרחב, ובנוסף הם מתכלים וצפויים להיגמר בשלב מסוים, כלומר לא נוכל להשתמש בהם בטווח הרחוק. לכן, אנו חייבים לעבור לשימוש בחשמל המבוסס על משאבים אחרים – משאבים ירוקים ובלתי מתכלים.
וכאן אתם נכנסים לתמונה!
המשימה שלכם בשיעורים הקרובים תהיה לסייע במציאת פתרונות כאלה, שחלקם כבר קיימים כיום אך לא נפוצים מספיק.
חלוקה לקבוצות לפי תחנות:

מהלך פעילות החקר:
תוצר: בסוף השיעור, עם סיום החקר, כל קבוצה מתבקשת להגיש למורה את דף הדיווח שלה.
זמנים: הקצו לפעילות 60-75 דקות.
במהלך פעילות החקר, המורה נמצא בתהליך של למידה – יחד עם התלמידים. לא מצופה מהמורה לדעת מראש את התשובות לכל השאלות שבפעילות החקר.
הנחיה וסיוע לתלמידים:
אתר האינטרנט של התכנית מכיל הנחיות מפורטות עבור פעילות החקר. ההנחיות פונות ישירות לתלמידים ומלוות אותם "יד ביד" לאורך השלבים השונים של הפעילות. כדאי לתת לתלמידים את ההזדמנות להתמודד עם ההנחיות ולהתנסות בלמידה עצמית וקבוצתית, כחלק מהמיומנויות שהם רוכשים בתכנית זו. במידה ועולים קשיים, רצוי לסייע באופן נקודתי לתלמיד או לקבוצה המבקשים עזרה. גישה זו מאפשרת לתת תשומת לב היכן שהיא הכי נדרשת, תוך יצירת אווירה של עצמאות ולקיחת אחריות על ידי התלמידים."בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".
"בשביל האנרגיה" היא תכנית לימודים בתחום האנרגיה לתלמידי חט"ב, המיועדת להוות השראה ולהצמיח את הדור הבא של "שגרירי אנרגיה".